Ayna Mahruti Dişli Nedir ?

Ayna mahruti dişli, iki dişli çark arasında kuvvet ve hareketi aktarmak için kullanılan bir tür dişlidir. Ayna mahruti dişli, bir dişli çarkın dönüş yönünü değiştirmek için kullanılır. Bu dişli türü, bir dişli çarkın diğerine göre ters dönmesine ve aynı zamanda dişli çarkın ekseni etrafında yatay bir hareket yapmasına izin verir.

Ayna mahruti dişli, çeşitli makine uygulamalarında kullanılır. Örneğin, otomobillerde şanzımanlarda, teknenin pervanesini döndüren şaftlarda ve endüstriyel makinelerde kullanılabilir.

Ayna Mahruti Oranı Nedir ?

Ayna mahruti dişlinin oranı, dişli çarklarının diş sayılarına bağlıdır. Ayna mahruti dişli, girdi dişli çarkının dönüş yönünü değiştirirken çıkış dişli çarkının dönüş yönünü aynı tutar. Bu nedenle, ayna mahruti dişli oranı her zaman 1:1’dir, yani girdi dişli çarkı ile çıkış dişli çarkı arasında bir hız ve tork çarpışması yoktur. Ancak, diş sayıları farklı olduğunda, ayna mahruti dişli hareketinin yönü ve düzleşmesi değişebilir.

Ayna Mahruti Offroad için Seçimi ?

Ayna mahruti dişli, off-road araçlarda genellikle diferansiyel aracılığıyla motor gücünün tekerleklere aktarılmasında kullanılır. Off-road araçlarında ayna mahruti dişli seçimi, aracın performansı, yol koşulları ve kullanım amacına bağlı olarak değişebilir.

Off-road araçlarında kullanılan ayna mahruti dişli oranları, genellikle aracın türüne, lastik boyutuna ve motor gücüne göre belirlenir. Örneğin, daha büyük lastiklerin kullanıldığı araçlar için daha yüksek oranlı ayna mahruti dişliler tercih edilebilir, çünkü bu dişliler daha fazla tork ve düşük hızlar için daha fazla çekiş gücü sağlar.

Ayrıca, off-road araçlarında ayna mahruti dişli seçiminde, aracın kullanım amacı da dikkate alınmalıdır. Örneğin, arazide daha yavaş ve daha kontrollü bir sürüş için daha yüksek oranlı bir ayna mahruti dişli seçilebilir. Ancak, yüksek hızlı off-road sürüşleri için daha düşük oranlı bir ayna mahruti dişli daha uygundur.

Off-road araçlarında ayna mahruti dişli seçimi, aracın performansı ve kullanım koşullarına göre belirlenmelidir. Bu nedenle, araç sahipleri, araçlarının ihtiyaçlarına uygun bir ayna mahruti dişli oranı seçmek için uzmanlardan ve araç üreticilerinden yardım alabilirler.

Ayna Mahruti Dişli Ötmesi Neden Olur ?

Ayna mahruti dişlilerde ötme sesi, dişlilerin sürtünmesinden kaynaklanan bir sorundur. Bu sorun, dişlilerin yüzeylerindeki bozulma, aşınma, kırılma veya dişlilerin hatalı uyumu gibi nedenlerden kaynaklanabilir.

Ayrıca, ayna mahruti dişlilerinde ötme sesi, dişlilerin yeterli yağlanmadan yoksun olması nedeniyle de oluşabilir. Yağlama eksikliği, dişlilerin sürtünmesini artırarak aşınmaya ve dişlilerin erken hasar görmesine neden olabilir.

Ötme sesi, ayna mahruti dişlilerin performansını olumsuz etkiler ve zamanla dişlilerin daha da zarar görmesine neden olabilir. Bu nedenle, ayna mahruti dişli ötmesi sorunu tespit edilirse, sorunun nedeni tespit edilerek, dişlilerin tamir edilmesi veya değiştirilmesi gerekebilir. Ayrıca, dişlilerin yeterli yağlama almasını sağlamak için düzenli bakım yapılması, ötme sesinin önlenmesine yardımcı olabilir.

Ayna Mahruti Dişli Neden Kırılır ?

Ayna mahruti dişli, yüksek mukavemetli çelik veya dökme demir gibi malzemelerden yapılmış olmasına rağmen kırılabilir. Bu kırılma genellikle dişlilerin yüzeyindeki aşınmadan kaynaklanan hasardan veya dişlilerin yanlış kullanımından kaynaklanan bir aşırı yükleme veya çekiş kuvvetinden kaynaklanabilir.

Aşırı yüklemeler, ayna mahruti dişlilerin kırılmasına neden olabilir. Bu aşırı yüklemeler, özellikle off-road araçlarında ve ağır yük taşıma işlemlerinde yüksek hızlarda sürüş, ani kalkış veya duruş, veya ağır yüklerin taşınması sırasında ortaya çıkabilir.

Dişlilerin yüzeyindeki hasar, çatlak veya çip oluşumu, ayna mahruti dişlilerin kırılmasına neden olabilir. Bu hasarlar, yetersiz yağlama, dişlilerin yanlış uyumu veya dişlilerin aşınması nedeniyle oluşabilir.

Ayrıca, dişlilerin yanlış kullanımı da kırılmalara neden olabilir. Örneğin, araçların bir tekerleği diğerinden daha hızlı dönmesine izin veren farklı dişli oranlarına sahip olmaları, dişlilerin yanlış kullanımı nedeniyle kırılmalara neden olabilir.

Sonuç olarak, ayna mahruti dişlilerin kırılması, yüzey hasarları, aşırı yüklemeler veya yanlış kullanımdan kaynaklanabilir. Bu nedenle, ayna mahruti dişlilerin düzenli bakımı yapılmalı ve uygun kullanımı sağlanmalıdır.

Ayna Mahruti Değişimi Nasıl Yapılır ?

Ayna mahruti dişli değiştirme işlemi, dişlilerin yerleştirildiği araçlarda genellikle profesyonel bir mekanik tarafından yapılması önerilir. Ancak, araç sahipleri, ayna mahruti dişli değiştirme işlemini yapmak istiyorlarsa, aşağıdaki adımları izleyebilirler:

  1. Aracın arka kısmındaki diferansiyel kapağı çıkarın ve diferansiyeli ortaya çıkarın. Bu işlem, ayna mahruti dişlilere erişim sağlar.
  2. Dişlileri kontrol edin ve hasar veya aşınma varsa, ayna mahruti dişlileri değiştirmeniz gerekebilir.
  3. Ayna mahruti dişli vidalarını sökün ve dişlileri çıkarmak için dikkatlice çekin.
  4. Yeni ayna mahruti dişlileri girdi dişlisi ve çıkış dişlisi yerlerine yerleştirin.
  5. Yeni dişlileri sabitlemek için vidaları takın ve sıkın. Vidaları sıkarken, belirli bir sıra izleyerek vidaların eşit şekilde sıkılmasını sağlayın.
  6. Diferansiyel kapağını geri takın ve vidaları sıkın.
  7. Aracın diferansiyelindeki yağı değiştirin ve yeni yağ ekleyin.
  8. Diferansiyel kapağındaki lastik contayı yenisiyle değiştirin.

Ayna mahruti dişli değiştirme işlemi, dişlilerin doğru bir şekilde yerleştirilmesi ve vidaların doğru şekilde sıkılması gibi hassas işlemleri gerektirdiğinden, bu işlemin uzman bir mekanik tarafından yapılması önerilir. Ayrıca, değiştirme işlemi sırasında, aracın farklı dişli oranlarına sahip olabileceği unutulmamalıdır. Bu nedenle, ayna mahruti dişli değiştirme işlemi yapmadan önce araç üreticisinin önerilerine veya bir mekanik uzmana danışmak da faydalı olabilir.